Genel SEO

Uygulamalar hangi bilgilerimizi kullanabilir?

Bilgi veya verinin günümüzde ne kadar mühim olduğu artık hepimiz tarafınca biliniyor. Yani en kıymetli olanın “veri” olduğu için artık haberdar olmuş durumdayız. Peki bu veriler iyi mi kullanılıyor veya ne için-niçin kullanılabilir?

Verinin en kıymetli madenler benzer biçimde bulunduğunu söyleyen İletişimci Yazar Barış Karaoğlan, bütün satış ve marketing dünyasının “veri” ardında koştuğunu ve bütün yatırımlarını da bu alanlara yaptığını belirtiyor.

Bu konudaki açıklamalarını sürdüren Barış Karaoğlan, veri madenciliği mevzusuna da dikkat çekerek, artık her mecrada okuduğumuz ve birbirimizle paylaştığımız WhatsApp Sözleşmesi mevzusundaki kafa karışıklıklarını, daha da giderecek bilgiler verdi.

Büyük şirketler, Reklam Dünyası ve Kişisel Veri arasındaki İlişki

Büyük şirketlerin çoğu, satış ve marketing stratejilerini oluştururken ilk önce “hedef kitle” belirlemeye çalışır. Çünkü ulaşılmak istenen, kıymetli olan hedef kitledir. Buna ulaşmanın da dijital çağda en rahat ve süratli yolu da veridir. Veriye ulaşmak isterken de tam istenene ulaşılmanın adına “şahsi veri” denir. WhatsApp sözleşmesi ile beraber bu kadar gündeme gelmesinin nedeni de bu, şahsi bir veri tahmin ettiğimizden daha da kıymetli çünkü.

Hepimizin en hususi paylaşımlarını bile mesajlaşma uygulamaları üstünden yaptığımızı düşündüğümüzde, en gizli saklı sırlarımızı dahi bilen “bu uygulamaların” olduğu gerçeğini unutmamalıyız. Bu hususi sırlarımız, bizim kişiliklerimiz ile beraber alışkanlıklarımızın algoritmasında bir marketing ürünü olduğumuzu maalesef kanıtlıyor.

Paylaşımlarımızda en yakın arkadaşımıza masumca yazdığımız;

fazlaca mutsuzum, sevgilim ile ayrıldık”

veya tam zıt bir örnek; “şaşırtıcı ve hayret verici mutluyum, aramızda kalsın hamileyim şimdi öğrendim”

mesajlarını dikkate aldığımızda, “üzgün olan sevgilisinden ayrılmış” verisine haiz birine izletilecek reklam listesine kaydoluyorsunuz. Aynı halde, “mutlu, yeni hamile” verisine haiz birine izletilecek reklam sıralamasında yer alıyorsunuz.

Satış ve Pazarlama stratejileri reklam dünyası ile direkt bağlantılıdır. Hedefe ulaşılmak isteniyorsa, hedeflenen kişiye istenilen reklamın veya tanıtımın izletilmesi gerekir. Geleneksel Medya diye tabir edebileceğimiz Televizyon-Gazete-Dergi-Billboard benzer biçimde mecralar ile marketing yapmak, elbet hala piyasada kabul bulan bir durum. Fakat artık reklam modellerinin de tam anlamıyla değiştiğini söyleyebiliriz. Doğru kişiye ürününün reklam veya tanıtımını izletmek isteyen reklamveren, bu mevzuda reklamcıyı görevli tutacağından, reklamcı da (reklam ve medya şirketleri) tam hedef kişiye reklamı izletebilmek veya gösterebilmek (video, görsel vb.) için bütçeyi doğru kullanma planına gitmek zorunda bulunduğunu biliyor. Çünkü bütçe ile doğru yönetilebilecek bir kampanya başarıya gidiyor, aksi durumlarda ciddi ve başarısız sonuçların oluşabilmesi kuvvetle olası oluyor.

İletişimci Yazar Barış Karaoğlan’a nazaran en önemlisi “Kişisel Veri”

Tam burada “şahsi veri” devreye giriyor. Televizyon-Gazete-Dergi-Billboard benzer biçimde geleneksel ve daha maliyetli yolları kullanmayı bir kenara bırakan reklamveren, doğru kişiye ve istediği vakit reklamını izletebilmenin ardında koşuyor. Bu da olması gerektiği benzer biçimde işlenmiş bir veri ile olası olabiliyor.

Bazı örneklerle bunu detaylandırmaya çalışırsak, bir inşaat firması, yapmış olduğu bir toplu mesken projesinin pazarlanması için reklam vermek istiyor, projenin İstanbul ilinde, Sarıyer İlçesinde bulunduğunu varsayalım, yapabileceği marketing şekilleri belli, ya Sarıyer sokaklarına Billboard ile reklamlar verecek, veya geleneksel modeller kullanmayı deneyecek, veyahut günümüzdeki en fazlaca tercih edilen metot ile toplumsal medya vb. alanları kullanmayı hedefleyecek. Bu hedeflemeyi yaparken en kıymetli kısmının “veri” olduğu da tam bu örnekte karşımıza çıkıyor. Sarıyer ilçesinde bugüne dek bir ev ilanı aramış, yaklaşık gelir veya birikim seviyesi o konutu alabilecek yapıda olan, son bir sene içinde bu biçim aramalarını hala devam ettiren, haftada minimum bir iki kez bu aramalarını artıran, yaklaşık yaşı şu aralıkta olan vb. benzer biçimde bilgiler ile bir veri süzgecinden de geçen kullanıcıya izletilen reklam, en doğru kararı alabilecek reklam haline gelmiş durumda.

Tabi bu örnekleri çoğaltarak, her türlü sağlık, spor, yeme-içme, giyim, beyaz eşya, elektronik, mobilya ve birçok sektöre uyarladığımızda mevzu daha net anlaşılacaktır.

Hepimiz yaşıyoruz ya, bir alışveriş sitesinden herhangi bir ürün aradıktan sonrasında karşımıza benzer ürün reklamları çıkıyor ve birtakım durumlarda hoşumuza bile gidiyor bir ihtimal de, “bak ben bunu arıyordum, dur şuna da bir bakayım madem reklamı çıktı” iç seslerimiz ile alternatiflerine de bakıyoruz. İşte bu, kullanıcıyı da ele geçiren ve hiç peşini bırakmayan bir hedefleme yöntemi. Reklam dünyası da bu yöntemlerin çevresinde yöntemler geliştirmek zorunda artık.

Aynı halde mecraları ve o reklamın doğru kişiye izletilmesini pazarlayan şirketlerde (doğrusu o reklamı kullanıcının izlemesini sağlama hizmetini veren şirketler) “ben reklamınızı hedeflediğiniz kişiye izletiyorum” açıklaması ile kendilerini pazarlıyorlar. O “doğru kişiye izletme” çabası da veri madenciliğinin kıymetini ortaya koyuyor. Çünkü reklamın izletileceği kişiyi pazarlayan şirketler, izletildiğini size kanıtladığında izletme başına bir ödeme istiyorlar. Yani diyorlarki; ben reklamınızı sizin hedeflediğiniz kişiye izletirim ve izlettiğim reklamın parasını ödersiniz. Bu metot, reklamverenin için en fazlaca istediği ve sevilmiş olduğu yöntemdir. Hedef kitlesine reklamını izletmek. Dijital dönemin reklam marketing şirketlerinin bütün açıklamaları da artık bu yönde;  “geleneksel reklam modellerinde hedef kitlenize reklamı izletmeniz olası olmayabilir, reklamlarınızı kimlerin gördüğünü hiç bilemiyorsunuz” gibi anlatım ederek ürünlerini pazarlarlar.

Prof Hukuk Bürosunda İletişim ve Medya Danışmanı da olan Barış Karaoğlan açıklamalarına devam ederken, reklam modellerinden de bahsetti.

Artık iki tür reklam modeli var, reklamı izletmek ve reklamı hedeflenen kişiye izletmek. Ya reklamı izletmek için bir rakam belirler ve reklamımı bu kadar şahıs izlesin dersiniz. Ya da reklamı istediğiniz (hedeflenen) kişiye izletmek için o ferdin özelliklerini belirlersiniz. Özelliklerinin belirleneceği kişiyi de kullanıcı kendisi oluşturuyor. Yaptığımız şahsi paylaşımlarımızdan kim olduğumuz, nelerden hoşlandığımız, yaşımız, kilomuz, boyumuz, saç rengimizi bile bir veri trafiğinin algoritmasına kendimiz bırakıyoruz ve bizlere ilişkin bütün bilgilerimiz, bizim bir ürün haline gelip pazarlanmamız anlamına geliyor.

Veri Mühendisliği daha fazlaca tercih edilen bir meslek olacak

Yediğimiz yiyecek veya içtiğimiz içeceklerin hepsindeki alışkanlıklarımız, bizlere izletilecek reklamları belirliyor. Yani kendi reklamımızı kendimiz belirliyoruz. Big Data (Büyük Veri) denilen ve bir ihtimal birazcık daha ileriye gidildiğinde “İleri Bilgi Yönetimi” olarak karşımıza çıkacak olan durum, daha ciddi tehlikelerin de karşımıza çıkabilme ihtimalini güçlendirebilir. O yüzden veri mühendisliği mesleğinin, gelecek yıllarda oldukça fazla duyacağımız ve tercih edilecek bir meslek olacağını söyleyebiliriz. Çünkü artık bu işin bir mühendisliğin de ötesine doğru gidiyor olması kaçınılmaz bir gerçek.

Author

admin

Leave a comment

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Merhaba!

Lütfen sesli mesajınızda isteğinizi bize bildirin..
Kaydet, Dinle, Gönder!

Mikrofonunuza erişime izin verin

Sayfanın sol üst köşesinde ses kaydınızı alabilmemiz için erişime izin ver butonuna tıklamanız gerekmektedir..

Mikrofon hatası tespit edildi.

Lütfen kablo bağlantınızı veya sisteminizi kontrol edin.

Şimdi konuşun

00:00

Canvas not available.

Kaydı Sıfırla

Yeni bir kayıt başlatmak istediğinizden emin misiniz? Mevcut kaydınız silinecek.

Oops, something went wrong

Error occurred during uploading your audio. Please click the Retry button to try again.

Kaydınızı gönderin

Teşekkür ederim. Kaydınız bana ulaştı en kısa sürede döneceğim.